A visszajelzések
Ma az egyik legfontosabb vezetői eszközre, a visszajelzésekre nézünk rá kicsit más szemmel.
1. Idézet
„Az elvárások megteremtik, a visszajelzések fenntartják a megfelelő viselkedést.”
Ken Blanchard
2. Felvetés
A munkatársi elköteleződést mérő Gallup kérdőív (részletek itt) 12 állítása közül az alábbi hat állítás minél magasabb szintű teljesüléséhez közvetve vagy közvetlenül elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű visszajelzés:
1. Tisztában vagyok azzal, hogy mit várnak el tőlem a munkahelyemen.
4. Az elmúlt 7 napban elismerést vagy dicséretet kaptam a jó munkavégzésért.
5. A vezetőm vagy valaki más a munkahelyen törődik velem, mint emberrel.
6. Van valaki a munkahelyemen, aki ösztönöz a fejlődésre.
7. Számít a véleményem a munkahelyen.
11. Az utóbbi hat hónapban beszéltem valakivel az előmenetelemről.
Elgondolkodtál-e már azon, vajon miért igényelnek a munkatársak a rendszeres és minőségi visszajelzést, és milyen célt szolgálnak munkahelyi környezetben a visszajelzések? A Gallup kérdőív fenti tételei kapcsán válik világossá, hogy a visszajelzés a munkatársak elkötelezésének egyik fontos eszköze, mert:
-
segít az elvárások pontosításában, amelyek nélkül nincs valódi teljesítmény és ahhoz kapcsolódó sikerélmény (1),
-
megerősítést ad a jól végzett munkára és megfelelő hozzáállásra (4),
-
erősíti a személyes kapcsolódásokat (5),
-
fejlődési támogatást jelent, ami lényegi eleme az önmegvalósításnak (6),
-
erősíti a személyes hatás és a munkavégzés értelmének élményét (7, 11).
Ezek a tényezők mind a munkatársak fő motivátorait képviselik.
Egy visszajelzés lehet elismerés, ami a munkatárs teljesítményének és/vagy hozzáállásának megerősítését szolgálja, illetve a fejlesztő (vagy kritikai) visszajelzés, ami az elvárások teljesítéséhez korrigálandó tényezőkre mutat rá.
Egy Gallup kutatás szerint azon vezetők esetében, akik a visszajelzésekkel a munkatársaik erősségeire fókuszálnak (elismerés), a munkatársak 61%-a elkötelezett, miközben 1%-uk aktívan nem elkötelezett. Ahol a visszajelzések a gyengeségekre összpontosítanak (fejlesztő visszajelzés), a két érték 45% és 22%. Akik egyáltalán nem adnak visszajelzést, ott pedig 1% és 45% a releváns értékek. Magyarán bármilyen visszajelzés jobb a magára hagyásnál, valamint minél inkább az erősségekre érdemes a visszajelzésekkel fókuszálni.
Mi következik mindebből? Rendszeresen adj visszajelzéseket, és minél inkább elismerés fókusszal tedd! A munkatársak fejlődéséhez ugyanúgy hozzájárulnak a fejlesztő visszajelzések, csak hatásosabban működnek, amennyiben a hiányosságokra rámutatás mellett az elismerendők is rendre kiemelésre kerülnek. Ennek biztosításához kulcselem, hogy tisztában légy a munkatársak aktuális teljesítményével / működésével az elvárásokhoz képest.
3. Kérdés
Mennyire figyelsz oda tudatosan arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű visszajelzést adj minden kollégádnak és hogy az elismerés / kritika arány se boruljon meg?
Tags: visszajelzés
Trackback from your site.