A pozitív érzelmi állapot megteremtéséről

Mai témánk arról szól, miért és miként teremtsünk minél többször pozitív érzelmi állapotot mindennapjainkban.

1. Idézet

„Aki elfelejti a hála nyelvét, sosem lesz beszélő viszonyban a boldogsággal.”

(John Robbins)

 

2. Felvetés

Számos pszichológiai kutatás igazolta a pozitív érzelmek túlsúlyának jelentőségét jólétünkben. Mindannyian élünk meg pozitív, feltöltő, energizáló érzelmeket, mint az öröm, hála, lelkesedés, valamint negatív, lehúzó, fájó érzelmeket, mint a harag, szorongás vagy éppen a szégyen. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy milyen érzelmek dominálnak mindennapjainkban, azaz mi ezeknek az érzelmeknek az egymáshoz viszonyított aránya. Egyre inkább elfogadottnak tűnik, hogy az „optimális” arány valahol a 3:1-hez és 5:1-hez között kezdődik, azaz 3-5 pozitív érzelem jusson egy negatívra. (Itt tudod letesztelni angol nyelven, hol helyezkedsz el.)

Könnyű ezt mondani, az érzelmeink szinte automatizmusok, helyzetektől függően jönnek-mennek – vethetjük ellen. Mégis mit tehetnék azért, hogy inkább pozitív érzelmek keletkezzenek bennem, mint negatívak? Ennek egyik kulcsa ugyanazon kutatások szerint az, hogy összpontosítsunk a jó, örömteli, elismerést érdemlő dolgokra a mindennapjainkban.

Számodra félig üres vagy inkább félig teli a pohár, inkább hiányfókusszal vagy bőségfókusszal szemlélődsz? Azt veszed először észre, ami nem jó, hibás, hiányzik, vagy inkább azt, ami jól működik, ami megvan, aminek örülhetsz? A különbség meghatározó a megélt érzelmeid kapcsán.

Sokunk neveltetése nehézzé teszi a bőségfókuszt. A hazai iskolai oktatás szemlélete különösen erősen neveli belénk a hibák keresését, kiszúrását és a jó teljesítmény természetesnek vételét. De nem szükséges így maradnunk. Tudatos figyelemmel és gyakorlással meg tudjuk változtatni régi beállítódásunkat. Például azzal, hogy adjunk minél több elismerést, gyűjtsük össze a nap végén gondolatban a velünk történt jó dolgokat, vezessünk hálanaplót, nevessünk humoristák történetmesélésein, idézzünk fel kedves emlékeket, azaz minél gyakrabban ébresszük fel magunkban az öröm, derű, nagyrabecsülés és hála élményét, éljük meg az „Úristen, de jó dolgom van!” állapotát, hogy egy idő után beépüljön, és mindennapi szokásunkká váljon.

Talán érdekes lehet számodra visszatekinteni egy korábbi írásunkra: https://onazonosvezeto.hu/a-mindennapokat-jobbito-ritusok

Pozitiv erzelmi allapotok

3. Kérdés

Miket értékelhetsz nagyra jelen életedben, és kiknek lehetsz hálás (magadat is beleértve) értük az idevezető úton?

Trackback from your site.

Copyright © 2013 - 2020 Önazonos Vezető